Direktlänk till inlägg 17 december 2011

Äntligen hemma igen

Av Sofia - 17 december 2011 18:30

 Är äntligen hemma ifrån sjukhuset igen!


Torsdagens gastroskopi gick "trots allt" ganska bra. Dock missade dom att ge mig lugnande innan som dom hade lovat, men på något sätt lyckades dom få dom viktigaste proverna ändå - resten fick dom skippa. Efteråt hostade jag blod (låter värre än det var) - men dom hade kommit åt nåt på stämbandet, så det var därför. Plus att hostan säkerligen förvärrades av den hostan jag haft problem med tidigare... Efteråt fick jag vila eftersom jag hade sån himla yrsel - stod överhuvudtaget inte på benen själv. Efter cirka 1,5 timme kollade dom blodtrycket igen, och då låg det kvar på 160/110. Sen kallade dom in en läkare till, som egentligen bara kunde konstatera att det var akuten nästa - för inläggning och observation. Så dom fick köra ner mig dit... Nytt blodtryck som då hade gått ner till 104 (undertrycket) och nya blodprover. Sen den eviga väntan på läkaren..! När hon väl kom (20.30) så blev det undersökning och beslut om dropp, hjärnröntgen och inläggning på AVA. Hade tydligen lite problem med att följa hennes finger med blicken! Efter mycket om och men fick dom dit en nål på handen, sen rullade dom in mig på ett rum på AVA. Precis innan hjärnröntgen var jag tvungen att gå på toa, men kom aldrig dit. Fick order om att lägga mig ner på golvet för att jag var så himla yr - sen fick 3 sköterskor hjälpa mig upp från golvet och bort till sängen igen - en sträcka på högst 2 meter! Sen raka vägen ner till röntgen, och väl där fick dom lyfta och dra mig över till britsen. När jag sen kom tillbaks till avdelningen hade blodtrycket ökat en del igen...


Morgonen efter låg blodtrycket okej (mätt 05.30 i knappt vaket tillstånd), men jag var fortfarande lika yr. Så på eftermiddagen var det inbokat ett besök hos öron/näsa/hals och även då fick dom rulla upp med sängen. Visserligen är jag rätt spänd i nacken, men yrseln verkar i alla fall inte bero på någon balansrubbning som har med hörsel-bla-bla att göra. På köpet fick jag en gratis vaxutrensning i ena örat. Så ytterligare en orsak till att yrseln troligen hänger ihop med blodtrycket! På kvällen fick jag själv avgöra om jag ville åka hem eller inte, men jag valde att vara kvar - eftersom jag visste att jag skulle vara helt ensam hemma. Och det är ingen höjdare att vara själv när man knappt kan stå på benen. Och trycket hade gått uppåt igen, trots att jag legat och vilat hela dan. Så jag tog det säkra före det osäkra och sköterskorna sa att jag väldigt gärna fick stanna kvar... Underbara människor? JA! Hade ju dessutom en ascool tanta på nästan 80 bast till rumskompis... Och när läkaren kom in till mig idag så fanns det bara en sak att säga; NU VILL JAG HEM! För trots att jag var i säkra händer - så tyckte jag att 2 nätter på sjukan var fullt tillräckligt... Det enda jag behövde lova innan jag stack var att kolla blodtrycket på vårdcentralen igen nästa vecka. Och ja - det kommer jag att göra! Jag är fortfarande rätt tagen - mår illa, yr, tryck över pannan och ett undertryck på 96 - men nu står jag åtminstone på egna ben igen..!


Tummen upp för personalen på AVA!


KRAM

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofia - 9 januari 2019 20:42

Kära läsare! Jag har beslutat mig för att byta blogg, på grund av vissa problem och vissa personer. Men det är nytt år och dags att börja om! Vill ni ha adressen så hojta till, annars får ni ha det bäst! All kärlek och respekt till er därute som f...

Av Sofia - 13 november 2018 23:09


Så här i efterhand är jag glad att jag lyssnade på magkänslan och åkte in hela vägen till akuten. Jag kände bara på mig att någonting var fel! Riktigt fel! Även om jag knappt förstått vad som faktiskt hänt, så vet jag att det var allvarligt och krävd...

Av Sofia - 28 oktober 2018 18:16

Tomma ord och lögner Men det är över nu En gång för alla Ni ska inte få göra mig illa mer! ...

Av Sofia - 2 september 2018 17:34

Vill inte vara med längre! Orkar inte kämpa mot personal som går bakom ryggen på mig och ljuger både mig och chefen rakt upp i ansiktet. Och som påstår att saker inte existerar trots att det går att läsa innantill i beslutet. Orkar fan inte... Dom ha...

Av Sofia - 12 maj 2018 18:25


Växjö Pride 2018När det inte blev som man tänkt - så får man göra det bästa av det ändå    ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards